lørdag 8. oktober 2011

Passion for cookies


Disse deilige cookisene er lagd etter oppskrift fra den herlige bloggen http://www.passionforbaking.com/. Siden jeg ikke har så fine sjokoladeknapper som Manuela, hakket jeg lys kokesjokolade istedet. I tillegg har vi en toåring i huset, så det ble noen cookies uten peanøtter også.


De ble kanskje ikke like pene som Manuela sine, men gode var de! Oppskriften er som følger (slik den står i dette innlegget:

Nok til 25 cookies (jeg fikk 16 stykker -hadde de nok litt større kanskje)
  • 165 gram mel
  • 1/2 ts natron
  • 1/2 ts salt
  • 175 gram smør romtemp. (jeg brukte usaltet)
  • 115 gram sukker
  • 115 gram brunt sukker
  • 4 ss peanøttsmør
  • 1 egg
  • 1 ts vaniljeekstrakt eller vaniljesukker
  • 150 gram sjokoladeknapper (jeg brukte 1 pk lys kokesjokolade, og halv pakke mørk kokesjokolade)
  • 50 gram hakkete peanøtter
Sett ovnen på 190 grader. Rør smør, peanøttsmør, lyst og brunt sukker sammen i ca 3 minutter med en mikser. Tilsett egget og miks videre i ca 5 minutter. Ha i mel og rør godt. Ha i vaniljesukker /ekstrakt og bland dette inn. Tilsett så sjokolade og peanøtter og bland alt godt sammen.

Settes på bakepapirkledt langpanne og stekes i 8-10 minutter.



Hvis du vil ha disse glutenfrie, så gikk det helt fint å bruke Toros lys glutenfri melblanding. Samme mengde som i oppskriften.

Serveres på dette skjønne fatet med lokk fra Lisbeth Dahl. Du finner superfine fat med lokk HER.

Ha en fin lørdag!

2 kommentarer: